facebook tracking

Uskaltaisitko astua tuntemattoman kotiin? Turvapalvelumyyjä Akseli Tasa tekee sitä päivittäin

Kadunvarteen kaartaa valkoinen auto ja oveen koputtaa sinitakkinen henkilö, joka haluaa keskustella kanssasi kodin turvallisuudesta. Tämä henkilö on turvapalvelumyyjä Akseli Tasa ja takin logossa lukee Verisure. Kävimme katsomassa, miltä tuntuu koputella tuntemattomien ihmisten oviin.

Tämä artikkeli on toteutettu yhteistyössä Duunitorin kanssa.

Monta rautaa tulessa

Akseli Tasa saapuu Vantaan Turvalaaksonkujalle Verisuren toimistolle sinisessä takissaan. On tammikuinen maanantai ja kello lähestyy puoltapäivää.

Akseli on parikymppinen mies, joka saa paljon aikaan. Hän on jo ehtinyt aamulla hoitaa perhebisneksen asioita ja valmistautua tulevaan viikkoon.

”Ehkä mussa on hieman työnarkomaanin vikaa. Oon aina tottunut tekemään töitä”, Akseli naurahtaa.

1-Akseli.jpg

Päätyökseen Akseli toimii Security Expertinä eli turvapalvelumyyjänä Suomen, ja koko Euroopan, johtavalla kodinturva-alan yrityksellä Verisurella. Myyjän viikko alkaa täältä toimistolta.

Akseli keittää keittiössä kahvia isoon termoskannuun ja ympärille alkaa nopeasti kerääntyä kofeiinia kärkkyviä työkavereita. Joukkoon liittyy myös Vasili Maltsev, joka toimii Akselin tiimin Team Leaderinä.

”Vasili on aika lupsakka kaveri. Lupsakka, mutta juuri sopivasti vaativa”, Akseli virnistää. Kuvaus tuntuu olevan osuva koko tiimiin.

Myyntitiimin luonteeseen kuuluu kunnianhimoinen tavoitteellisuus ja kaupan tekemisen nälkä, mutta se ilmenee porukassa sellaisena pilkkeenä, jota tapaa yleensä vain pitkään tunteneiden kaveriporukoiden kesken.

Kahvikupit kädessä huulta heittävä joukko siirtyy palaverihuoneeseen. ”Maanantaisin meillä on aina tiimipalaveri, jossa käydään läpi edellisen viikon tulokset ja mietitään yhdessä ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin”, Akseli kertoo.

”Sen jälkeen vaihdetaan muutoinkin kuulumisia ja lähdetään usein vaikka lounaalle yhdessä.”

Katso videolta, miten Akseli aloittaa myyntipuheensa asiakkaiden luona ja mitä kaikkea Akselin työpäivään kuuluu.

Sosiaalinen perhonen

Verisure tarjoaa murto-, palo- ja vuotohälytysjärjestelmiä niin kotitalouksille kuin pienyrityksillekin. Monille Verisuren tarra rivi- ja omakotitaloalueiden talojen ikkunoissa onkin tuttu näky. Näitä alueita kiertää myös Akseli uusia asiakkaita etsien.

Iltapäivästä Akseli hyppääkin autoonsa ja lähtee kentälle. Akseli huutelee lähtiessään Vasilia mukaansa, mutta hänellä on jo oma asiakastapaaminen bookattuna illalle.

”Illat ovat kenttämyyjän tärkeintä työaikaa, kun ihmiset ovat kotona. Vaikka omaa työpäiväänsä pystyy hyvin vapaasti itse suunnittelemaan, ei työaikaa kannata ainakaan illasta ottaa pois.”

Akselin työpäivät kestävätkin pääsääntöisesti puolestapäivästä iltakahdeksaan.

”Pidän aamut kuitenkin yleensä vapaana, jotta voin tarvittaessa lähteä asentamaan myytyjä hälytysjärjestelmiä asiakkaille.”

Myyjät siis myös koulutetaan asentamaan järjestelmiä koteihin. Muutoin työhön kuuluu uusien asiakastapaamisten sopimista kasvotusten asuinalueilla sekä puhelimitse.

”Mun mielestä hyvä myyjä on puhelias tyyppi, joka tulee ihmisten kanssa toimeen. Me pidetään tuntemattomien ihmisten kanssa tapaamisia, joten kyllä sun on pakko olla sosiaalinen.”

Kun oma asiakaskunta alkaa kasvaa, vähenee usein myös ovien kiertämiseen käytettävä aika.

”Kävin esimerkiksi viime toukokuussa asentamassa eläkeläispariskunnalle järjestelmän. Puolen vuoden jälkeen pariskunnan poika soitti mulle suoraan haluavansa itsekin kartoittaa kotinsa turvallisuutta. Yksi hyvin hoidettu asiakaskohtaaminen toi toisen myynnin. Vanhoista asiakkaista voi tulla oikeita kultakaivoksia”, Akseli kertoo.

3-Akseli-auto.jpg

Tulos on tekijästä kiinni

Alku on työssä aina uuden opettelua. Potentiaaliset myyjäkandidaatit käyvät jo rekrytointivaiheessa muiden tiimiläisten kanssa kenttäillassa, jossa pääsee näkemään, mitä työn arki on. Jos paikka napsahtaa kohdalle, alkaa uuden myyjän tie Verisuren Sales Academyssä.

”Jokainen luo sen oman tyylin tehdä tätä työtä. Mutta ahkeruus ja periksiantamattomuus ovat meille yhteisiä tekijöitä”, Akseli sanoo.

”Myyntihän on fiilislaji. Pitää aina uskoa uudestaan ja uudestaan, että tästä kuusta tulee ihan hemmetin kova. Vaikka olisi huono päivä, ei sinne asiakkaalle voi lähteä kiukkuisena. Pitää osata niellä se, ottaa energia tiimikavereista ja lähteä hyvällä fiiliksellä tekemään tulosta”, hän jatkaa.

”Eihän tämä työ kaikille ole, todellakaan. Myynti on sellaista, mitä ei voi kokonaan opettaa vaan se vaatii myös tietynlaisen persoonan. Osa toteaa, että ei opi”, Akseli toteaa. ”Mutta sitten ovat ne, jotka todella viihtyvät ja nauttivat siitä, etteivät päivät ole samanlaisia.”

2-Akseli.jpg

”Ja onhan se palkkaus tietenkin yksi, joka saa toiset pysymään talossa. Jos pystyy tekemään tulosta, niin pääsee kyllä koville liksoille. Ja vaikkei aina menisikään nappiin, niin onneksi on hyvä pohjapalkka turvana.”

”Mutta eihän tätä työtä pohjapalkan vuoksi tehdä”, hän virnistää taas.

Kello alkaa lähestymään kahdeksaa ja Akseli kääntää auton nokan kohti kotia. Tapaaminen on sujunut hyvin ja kauppa saatiin sisään. Seuraavana aamuna hän käy asentamassa järjestelmän asiakkaan kotiin. Taas yksi suomalainen koti on turvattu.

Akselilla on siis syytä olla tyytyväinen. Kunnianhimoisen nuoren katseessa siintävät kuitenkin jo seuraavat kaupat ja virstanpylväät.

”Mäkään en ole mikään huippumyyjä, vaan olen pitänyt itseäni enemmänkin sellaisena tasaisena tekijänä. Vielä on paljon kasvettavaa. Ikinä ei saa olla liian tyytyväinen itseensä”, hän sanoo hymyillen.

Joko Verisure Oy on työpaikkasi?

Osallistu rekrytointiin, löydä seuraava kollegasi.

email
@verisure.fi
  • Elina Rosengren
  • Hanna-Kaisa Wallenius
  • Hanna Xenophontos
  • Jarkko Tilli
  • Jasu Mäntylä
  • Juha Tanska
  • Jussi Hokkanen
  • Krista Hirvikoski
  • Lauri Olkkonen
  • Miika Pollari
Teamtailor

Urasivu Teamtailorilta