facebook tracking

Mitä tapahtuu hälytyskeskuspäivystyksessä? Jonna Kuittinen ja Joni Laine ovat usein uhkatilanteen ensimmäinen kontakti

HALYTYSKESKUS_VERISURE.jpg

Kodin turvajärjestelmät ovat yhä tavallisempi osa etenkin isompien kotitalouksien peruskalustoa. Näistä yksiköistä tulevat hälytykset ohjautuvat yhteen paikkaan: hälytyskeskukseen, jossa päivystäjät ohjaavat tarvittavan avun kohteeseen. Verisuren hälytyskeskusessa työskentelevät Jonna Kuittinen ja Joni Laine näkevät työssään paljon – aina auki unohtuneista ovista vakaviin tulipalotilanteisiin. Kävimme selvittämässä mitä kaikkea hälytyskeskuksen ovien takana tapahtuu.

Tämä artikkeli on toteutettu yhteistyössä Duunitorin kanssa.

Vakavat tilanteet vaativat kykyä toimia paineen alla

Jonna Kuittinen ja Joni Laine ovat molemmat hälytyskeskuspäivystäjiä. He vastaavat keskuksessa Verisuren turvajärjestelmän lähettämiin hälytyksiin, joita voivat aiheuttaa kodin murtotilanteet, liikkeiden ryöstöt, tulipalot tai vesivahingot.

Jonna aloitti päivystäjän uransa jo 10 vuotta sitten suoraan lukiosta tulleena. Hän hakeutui Verisurelle siskonsa perässä. ”Työ kuulosti niin mielenkiintoiselta, että toimistossa paperien pyörittely kalpeni kyllä siinä rinnalla.”

Joni aloitti hälytyskeskuksessa ensin osa-aikaisena opintojensa ohella – kuten moni muukin päivystäjä. Työtä tehdään kahdessa eri vuorossa, päivä- ja yövuorossa. Jonille tämä sopii, sillä pidemmillä yövuoroilla saa kuukauden tunnit helposti kasaan ja palkkaus on hyvä.

Joni työskenteli aiemmin piirivartijana, joten siirtyminen hälytyskeskuspäivystykseen oli helppoa: ”Piirivartijoiden kanssa ollaan paljon puhelimessa, joten onhan se hyvä tietää, miten kentällä saa ja kannattaa toimia.”

”Vartijan työhön verrattuna täällä myös tapahtuu paljon enemmän. Ikinä ei tiedä, mitä vuorossa tulee eteen. Itse tykkään tehdä pienen paineen alla töitä”, hän jatkaa.

 

JONI.jpg

 

Sos-kutsun aktivointi toi avun kaatuneelle rouvalle

”Yleisimmät hälytystilanteet liittyvät oven jäämiseen auki vahingossa tai ruuanlaitosta tai takasta aiheutuviin palohälytyksiin. Suurin osa on onneksi aiheettomia”, Jonna kertoo.

Unohdukset ovat inhimillisiä, ja siksi ensimmäiseksi soitetaankin yleensä asiakkaan ilmoittamalle yhteyshenkilölle ja pyydetään salasana tilanteen kuittaamiseksi – tai ohjataan tarvittaessa vartija paikalle.

Päiviin mahtuu kuitenkin vauhdikkaitakin tilanteita ja tällöin pitää pystyä reagoimaan nopeasti – vakavammissa tilanteissa hälytetään paikalle suoraan palokunta, poliisi tai ambulanssi.

”Vaikka ns. ryöstöpainikkeita onkin enemmän yritysasiakkailla, löytyy SOS-kutsuja myös kotitalouksista. Kerran eräs vanhempi rouva oli kaatunut kotonaan eikä päässyt enää nousemaan. Hän painoi SOS-kutsua ja sai sillä puheyhteyden meille. Olin itse tätä kutsua vastaanottamassa silloin ja sain hälytettyä hänelle apua paikalle. Näistä tilanteista tulee hyvä fiilis”, Joni kertoo.

Jonnakin muistaa yhden tapauksen joka jäi erityisesti mieleen: ”Yhden parhaimmista palautteistani sain suoraan pelastuslaitoksen palomestarilta tilanteesta, jossa asiakkaalla oli jäänyt kattila liedelle porisemaan. Informoin pikaisesti palokunnalle, mistä asiakkaan asunnon vara-avaimet löytyvät. Täten vältyttiin oven murtamiselta ja palo ehdittiin välttää. Tästä kiitoksesta jäi positiivinen olo.”

”Kyllähän se oman työn merkitys korostuu näissä tilanteissa, missä paikalle pitää hälyttää apua. Tai jos joku jää verekseltään kiinni murrosta. Mutta myös jokainen mukava palaute asiakkaalta lämmittää mieltä”, Jonna jatkaa.

 

JONNA.jpg

 

Huumorilla höystetyssä tiimissä ei tule hiljaista

Työssä painitaan siis vaihtuvien ja välillä vakavienkin tilanteiden parissa – pitkissä vuoroissa. Jaksamisen kannalta työssä korostuukin yhteisen huumorin ja hyvän hengen merkitys.

Jonna ja Joni heittävät toisilleen kommenttia siihen tahtiin, että ulkopuolinenkin huomaa nopeasti kuinka poikkeuksellinen yhteishenki tässä tiimissä on.

Työn parhaaksi puoleksi molemmat vastaavatkin yhteen ääneen: ”Työkaverit!”

”Toki myös hyvä palkkaus ja monipuolinen työnkuva ovat niitä hyviä puolia, mutta kyllä työkaverit ovat ylivoimaisesti parasta”, Jonna vielä lisää.

”Meitä on aika kirjava parinkymmenen hengen joukko. Ikähaarukkakin on hyvin laaja”, hän avaa. ”Kaikki ovat osa tätä tiivistä porukkaa, ja uudet otetaan hyvin vastaan”, Joni korostaa kertoessaan kokoonpanosta.

Hän heittää lopuksi: ”Tylsää ei tässä tiimissä ehdi tulemaan. Harvoin on hälytyskeskuksessa hiljaista ainakaan siitä syystä, että päivystäjiltä ei juttua riittäisi keskenään.”

Joko Verisure Oy on työpaikkasi?

Osallistu rekrytointiin, löydä seuraava kollegasi.

email
@verisure.fi
  • Elina Rosengren
  • Hanna-Kaisa Wallenius
  • Hanna Xenophontos
  • Jarkko Tilli
  • Jasu Mäntylä
  • Jussi Hokkanen
  • Krista Hirvikoski
  • Laura Vallenius
  • Lauri Olkkonen
  • Nona Karjalainen
Teamtailor

Urasivu Teamtailorilta